Pasta sezamowa tahini

Popularna ostatnio również w naszym kraju, pasta sezamowa pochodzi z krajów basenu morza Śródziemnego, a zwłaszcza z jego wschodniej części, głównie krajów arabskich. Jest często wykorzystywana w kuchni krajów północnej Afryki ale także w kuchni chińskiej, japońskiej czy koreańskiej. Najczęściej pastę sezamową wykorzystujemy jako składnik humusu, czyli pasty z gotowanej ciecierzycy, lecz nie jest to jedyne zastosowanie dla tego specyficznego składnika.

Jak przygotować pastę sezamową?

tahiniPasta sezamowa jest popularnym składnikiem wielu kuchni pochodzących z bliskiego i dalekiego wschodu. Jak ją przygotować? Pasta tahini powstaje ze zmielonych ziaren prażonego sezamu. Właściwie tylko tyle. Ten prosty produkt jest jednak pełen wartości odżywczych. Ziarno sezamu jest źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych linolowego i oleinowego. Tahini jest również bogatym źródłem wapnia. Zawiera również znaczne ilości fosforu, magnezu, żelaza, miedzi, potasu, kwasu foliowego a także witaminy A i E. Dzięki swym właściwościom jest doskonałym produktem dla osób na diecie wegańskiej, wegetariańskiej a także dla tych którzy unikają nabiału. Składniki te mogą pomóc w obniżeniu cholesterolu, pomogą zadbać o zdrowe kości a także pomogą uchronić się przed cukrzycą i zadbają o układ krążenia. Tahini jest najczęściej spotykana w humusie, jednak delikatnie orzechowy smak tej pasty wzbogaci wiele dań. Sezam jest ziarnem dość uniwersalnym i nadaje się zarówno do dań wytrawnych jak i do deserów. Najpopularniejszym słodyczem z dodatkiem tahini jest chałwa ale z powodzeniem możemy dodać pastę sezamową również do lodów, ciast, ciasteczek i sosów. Będzie wspaniałym dodatkiem do owsianki, wzbogacając śniadanie w wapń i dodając do smaku owsianki nieco orientalnego klimatu. Doskonale wzbogaci smak warzywnych past do kanapek, również jako dodatek do zup: marchewkowej, z soczewicy czy kalafiora. Może być doskonałym zamiennikiem masła dla osób unikających produktów pochodzenia zwierzęcego. Sprawdzi się również jako składnik dresingów i sosów do sałatek. Zmieszana z oliwą i sokiem z cytryny wzbogaci smak warzyw z grilla.

Zyskująca w naszym kraju, coraz większą popularność kuchnia orientalna, odkrywa przed nami coraz większe bogactwo produktów i przepisów. Nie zawsze trzeba gotować danie dokładnie według zasad kuchni orientalnej lecz często możemy wykorzystać poszczególne składniki do kreowania nowych wersji znanych nam, tradycyjnych dań. Takie eksperymenty zdecydowanie urozmaicą naszą dietę i wzbogacą znane nam smaki.