Funkcje chłodnicy w pojazdach

Chłodnica jest jednym z najważniejszych elementów, który jest częścią układu chłodzenia pojazdów i dlatego jest niezbędny do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania silnika. Chłodnica samochodu, podobnie jak pompa wodna jest elementem, która jest częścią układu chłodzenia pojazdu, a jej główną misją jest zapobieganie przegrzaniu silnika, tak aby działał optymalnie i osiągał maksymalną wydajność.

Jak działa chłodnica?

chłodnica ursus c 360Chłodnica jest rodzajem wymiennika ciepła. Przeznaczona jest do przenoszenia ciepła z gorącego płynu chłodzącego, który przepływa przez niego, do powietrza wdmuchiwanego przez wentylator. Większość nowoczesnych samochodów używa chłodnic aluminiowych. Te chłodnice są wykonane przez lutowanie cienkich aluminiowych lameli do spłaszczonych aluminiowych rur. Chłodziwo przepływa od wlotu do wylotu przez wiele rur zamontowanych w układzie równoległym. Ciepło z rur jest przewodzone i przenoszone na powietrze przepływające przez chłodnicę. Rury mają czasami wbudowany rodzaj żebra, zwany turbulatorem, który zwiększa turbulencję płynu przepływającego przez rury. Gdyby płyn przepływał bardzo gładko przez rurki, tylko płyn faktycznie dotykający rurki byłby chłodzony bezpośrednio. Ilość ciepła przekazywanego do rur z przepływającego przez nie płynu zależy od różnicy temperatur między rurą i płynem, który ją dotyka. Jeśli więc płyn, który ma kontakt z rurą, szybko się ochładza, mniej ciepła zostanie przeniesione. Poprzez wytworzenie turbulencji wewnątrz rury, cały płyn miesza się ze sobą, utrzymując temperaturę płynu dotykając rurki tak, że można uzyskać więcej ciepła, a cały płyn wewnątrz rury jest skutecznie wykorzystywany. Chłodnice zwykle mają zbiornik po każdej stronie, a wewnątrz zbiornika znajduje się chłodnica skrzyni biegów. Olej przechodzi przez wlot i wylot z przekładni do chłodnicy. Chłodnica przekładni wymienia ciepło oleju z chłodziwem w chłodnicy. Chłodnica ursus c 360 jest zbudowana w trochę inny sposób. Są to ciągniki, które przestano produkować w latach dziewięćdziesiątych. Jednak ich jakość pozwala na korzystanie ze starszych modeli nawet po wielu latach. Z tego powodu najczęściej ten element można kupić na rynku wtórnym.

Zachowanie pojazdu w dobrym stanie przez wiele lat jest możliwe przez dbałość o jego elementy. Pierwsze oznaki usterek powinny być diagnozowane przez specjalistów. Nawet najmniejsze z nich, zaniedbane, mogą prowadzić do dużych szkód w samochodzie, ciągniku czy też ciężarówce. Warto pamiętać o kontroli płynów eksploatacyjnych i dbać o ich wymiany w odpowiednim czasie.